lørdag, august 25, 2007

Kan vi kigge ind i lærernes virkelighed - og se vores egen faglighed i lyset af deres udfordringer?

Faldt over en artikel "Mangere lærere i klasseværelset" af Birgitte Holm Sørensen, der er professor på Institut for Pædagogisk Sociologi og leder af forskningsprogrammet Medier og IT i læringsperspektiv, DPU.

Og jeg citerer...
"Viden er ikke længere en ensrettet vej fra lærer til elev. I dag er læreren nemlig ikke aldid den, der ved bedst. I fremtiden skal lærere drage nytte af elevernes viden og kunne orkestrere deling af viden eleverne imellem, fortæller professor Birgitte folm Sørensen, der forsker i pædagogisk videnledelse.

Og hendes bud på lærerens mange kasketter i det moderne skolesystem har måske en parallel i bibliotekarens mange kasketter????

Oplægsholder - faglig formidler.
Instruktør - forklaring og formidling af faglige emner og problemstillinger.
Konsulent - særlig ekspertise i forskellige faglige og organisatoriske sammenhænge.
Vejleder - konstruktiv og kritisk sparringspartner.
Fascilitator - muliggør læring.
coach - åbne for potentialer.
Vidensressource - fagligt overblik og viden.¨
Animator - anspore til at komme dybere og gøre bedre.
Moderator - regler for deltagelse.
Opdrager - regler for samvær.
Medlærer - lærer med og af eleverne.
Videnleder - organiserer og skaber kultur for videndeling.

Ingen kommentarer: