lørdag, august 25, 2007

En mediekompetent person?

Mere om kompetencer...

Fra den nyligt udkomne rapport "Hvad bibliotekaren Need2Know", udarbejdet med udgangspunkt i Aalborg-projektet "Den digitale bibliotekar" beskrives kravet til bibliotekaren som værende det at blive mediekompetent.

Uddrag fra rapporten....

Den digitale biblitoekar er i en mere omfattende forstand en mediekomptent persopnm der bevæger sig i det nye digitale mediemiljø som en fisk i vandet.

Før det kan ske, kræves en tilegnelse af mediekomptencer, der kan beskrives således:

1. Viden om og forståelse af Internet og web og om de forskellige genrer og kommunikationsmuligheder, viden omfatter også viden om brugernes adfærd på internettet, om de nye tjenester, der dukker op.

2. Færdigheder i at anvende mediet. den digitale bibliotekar bør f.eks. selv afprøve og blive fortrolig med mediets muligheder: skrive i webgenrer som blogs o.l., uploade til diverse fildelingstjenester, anvende synkrone tjenester som IM, chat o.l.

3. Evne til innovativt at afprøve genrer, kommunikationstjenester o.l. på eget bibliotek. Kan disse webtjenester bruges på biblioteket? Hvordan kan vi anvende hjemmesider, blogs, RSS, fildelingstjenester m.v. til biblioteksformål?

Og senere i rapporten...

Erfaringerne fra projektet er, at der måske ikke er brug for bibliotekaren som pædagog i den gammeldags forstand, men på bibliotekaren som vejleder/konsulent i en uoverskuelig medieverden. Brugeren tænker ikke nødvendigvis på bibliotekaren som den professionelle ekspert, hvilket bl.a. diskuteres hus Sundin (2006). Derimod i højere grad på en person, som man kan kommunikere i sit eget sprog med, og hvis råd/forslag, man lytter til.
Det stiller nogle helt nye krav til bibliotekaren med hensyn til accept af, at brugeren kommer meget tæt på. Det er ikke en rolle, som bibliotekaren spiller i kontakten med brugeren, det er bibliotekaren som person, med de holdninger og den personlige baggrund, som meget mere eksplicit end tidligere bliver inddraget i kommunikationen.
Den synkrone kommunikation mellem bruger og bibliotekar nedbryder muligheden for at kunne dække sig bag en usynlig skranke . Bibliotekaren kommunikerer med brugeren som borger og ikke som klient........ Af fokussamtal på Aalborg bibliotekerne (5. december 2006) fremgår det, at det er en helt ny oplevelse at få den slags spørgsmål og at skulle sætte grænser for, hvor meget man vil afsløre om sin person. Nogle deltagere oplever det som svært at skulle yde mere end det rent faglige i kontakten med brugerne, mens andre oplever det som en udfordring og måske endda som en god profilering af bibliotekaren. Udfordringerne for den digitale bibliotekar er mere og andre end de rent faglige...

På HB har vi vel indtil nu kun erfaringer fra "den synkrone kommunikation" - fra den der er med i Biblioteksvagten? Hvad siger I - hvordan er jeres erfaringer fra chat med brugerne?

Ingen kommentarer: